Thursday 16 May 2013

something to share

selamat hari khamis..
semoga semua sihat selalu..
niat kat hati nak update story pasal umrah..tapi simpan dulu story tu..
yang penting, kami semua selamat pergi dan selamat pulang dan satu pengalaman yg sgt besttt..
heee..
btw, dua tiga hari before balik Malaysia, kita batuk dan selsema teruk..
mybe sbb cuaca kat Mekah yang tengah panas terik (39-40 darjah Celsius) bercampur dengan debu sebab tengah banyak construction..
sampai ke hari ni batuk masih tak baik lagi walaupun ubat dah nak habis..

actually, nak bagitau something..mula2 decide tak nak kepoh2 sangat..tapi memandangkan badan ni dah tak tertanggung lagi, so terpaksa la bukak story demi nak dapatkan nasihat dan pengalaman daripada kawan2 yg dah ada pengalaman..

after balik dari Umrah, bangun tidur je sesaja nak buat urine test..dan alhamdulillah, double line yang terang..fuhhh..kejutkan husband yg tengah tido, dia terpinga2..tapi x nak lah happy sangat, so, petang tu pi watson cari lagi satu UPT..dan terus carik toilet and buat test..dan double line jugak..terang jelas dan nyata..cari yg clear blue punye, sbb nk tau dah berapa weeks, tapi x ada..terpaksa pi guardian dan dapat..
ikutkan petang ahad tu husband kena balik s.alam, tapi boleh pulak tiket bus aku hilangkan..huhuh..so, beli tiket bus isnin pagi..
mlm tu husband suruh jugak test..tapi x mau sebab badan lemah sangat..

isnin pagi, before solat subuh, buat test pakai clear blue, dan alhamdulillah 3weeks ++..kejutkan husband dan tunjuk kan benda tu..dia terpinga-pinga lagi..pastu suruh dia siap cepat2 sebab tiket bus dia pukul 8.30 pagi..tetiba dia jerit dlm toilet cakap dia x nak balik pagi ni..dia ajak pi klinik and buat checkup and dia akan beli tiket balik s.alam on the spot..burn lagi tiket bus..

so, buat check up dekat klinik an-nur..best..doktor sgt baik..scan perut dan alhamdulillah ada nampak kantung bby..doktor anggarkan dalam 4-5 weeks..tapi dia suruh dtg next month untuk check up lagi..if everything ok, baru boleh buat red book..siap mintak ubat batuk demam selsema sekali..doktor bagi yang mengantuk punya ubat supaya aku tidur and banyakkan rehat..

after check up, hantar husband pi Melaka Central, dan balik lah husband ke S.Alam..kitaorang buat check up awal sebab husband akan out station ke Utara..dan mybe amek masa berminggu-minggu baru boleh jumpa balik..so, demi keselamatan aku, dia suruh buat check up awal..dan sekarang tinggal lah aku sorang2..ehhh..dgn baby..

dan dengan kandungan yang 4-5 minggu ni, aku dah start alahan muntah2..cepat mengantuk..terlalu letih..kuat lapar..pemalas..

yang muntah2 ni ada timing dia..pagi-pagi bangun tidur, celik je mata, carik toilet dulu..terburai muntah..malam dalam pukul 10 lebih, time mata nak pejam, carik toilet dulu,.terburai muntah..

yang mengantuk pulak, after subuh aku bukan jenis tidur balik after subuh..tapi sejak preggy ni, mesti tidur balik lepas subuh..kat office pulak pukul 11-12 lebih mesti ngantuk gila2..time driving paling aku risau, sebab aku boleh jadi sangat mamai dan mengantuk..kadang2 tak sedar tekan minyak kuat sgt..

yang lapar pulak, pagi2 time siap2 pi kerja, menggiggil satu badan sebab lapar sangat..dan after lunch pon badan menggigil sebab lapar padahal dah makan..dah makan malam pun masih boleh lapar lagi..dahsyat..

lastly, aku jadi sangat pemalas..hahahha..bagasi pi umrah hari tu, aku x kemas lagi..ada tersadai dalam bilik..dah 5 hari balik umrah, aku mampu basuh baju dan sidai baju je...yang lain2, aku x kemas lagi..dan semestinya keadaan rumah tak terurus..

eh, lagi satu, aku selalu rasa ngilu kat area bawah pusat belah kiri..or maybe effect aku batuk kuat sangat kot..

sapa2 yang ada pengalaman boleh tak share..kesian kat diri sendiri..sangat tak terurus..dan yang paling merisaukan diri sendiri, aku sorang-sorang hadapi alahan ni..suami jauh..family pon jauh..just boleh mengadu je kat dia..
doakan yang baik2 ea untuk aku..

dan sebenarnya aku sangat tak sangka yg aku preggy sebab last month period, aku ada baca doa untuk tahan period sebab aku tak nk umrah aku bermasalah, sebab ikutkan period cycle, time aku kat mekah, aku akan period..so, sangat rugi kalau aku period time kat Mekah dan semestinya tak boleh buat umrah..tapi ini dinamakan REZEKI..rupa2nya aku dah bawak baby tawaf keliling kaabah, bawak dia sa'ie..bawak dia pi Masjidil Haram, bawak dia pi Masjid Nabawi dan bawak pi Raudhah..bawak pi Makam Nabi..
Maha Suci Tuhan..
=')


9 comments:

  1. alhamdulillah fi. congrats!

    hepi giler bila dgr ni. serius kita yg teruja. hihi

    ingt nnt kalau ada rezeki nk jumpa kamu di melaka tp tak tau lg bila. insyaAllah ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee..hye pengantin baru..in shaa Allah, ada masa kita jumpe k..

      Delete
  2. tahniah..
    bestnya dah bawak baby p sana.. even dlm perut je kan.. hehe

    take care dear (^_^)
    sorry, no tips sbb xtahu juga (T_T)

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. tq cik mah..hope bby + cik mah semua selamat..

      Delete
  4. Alhamdulillah. Tahniah Fifi. Rezeki Tuhan.

    Lepas ni kena lebih berhati-hati yea. Jaga kesihatan, makan dan minum.

    Fifi, Nana preggy jugak. :) Sama lah kita PEMALAS sekarang ni menguasai diri. Sampai nak buat kerja kat office pun malas. acane tuuu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. happy for you too..yeah..ada kawan pemalas..hahha..

      Delete
  5. fifi!!!alhamdulillah...congrats!!ramai btl gang2 b2b ni dah pregnant...jaga diri baik2..bertabah ye...aku doakan ko sihat2 je...nnt blh bwk baby dtg kenduri aku...hehe...:-)

    ReplyDelete