Wednesday 12 December 2012

simple, murah, jimat

simple petua untuk cantik luar dan dalam..tak perlu nak beli barang2 kecantikan yg kita tahu ianya dah dicampur aduk dgn bahan-bahan kimia..sejak 3-4 bulan yang lalu, tetibe ada kesedaran utk jadi kesihatan dan kecantikan luar dan dalam..

firstly niat dulu dalam hati yg tujuan kita nak cantik dan sihat ni semata-mata kerana Allah..bukan untuk menunjuk atau meminta org sekeliling puji kecantikan kita sbb apabila kita ni dipuji berlebihan,takut timbul perasaan riak..dan kecantikan dan kesihatan kita bila2 masa je Tuhan boleh tarik balik..betul tak?

dah dekat nak kawen ni, niat untuk jaga kesihatan dan kecantikan utk bakal suami kita..dan mestilah berterusan sehingga dah sah jadi suami isteri,ada anak cucu,cicit dan seterusnya sampai ke alam yg kekal nanti..In Shaa Allah..

okeh, kita just buat simple and sgt jimat punya petua..antara petua yg kita suka amalkan sejak 3,4 bulan nak kawen ni..

1) beli 3-4 biji tomato..makan mentah2 and boleh jugak dibuat masker..utk masker, kita suka gosok2 tomato tu kt muka..3-4 biji tomato tak smpai rm3 pon kan..murah kan..makan tomato boleh jadikan dalaman kita sihatkan..so, dalaman sihat, automatik luar pon sihat..

2) timun..kalau timun, kita gunakan utk rehatkan mata..kerja kita ni pulak jenis yang wajib mengadap PC 8jam sehari 5x seminggu..so, timun yg sejuk2 tu boleh buat mata ni jadi segar..

3) limau purut- yg ni pulak kita gunakan untuk gosok dan sental top to toe..rasa segar bila dapat sental badan dgn limau purut ni..yg ni pon jimat sebab x payah beli, petik je kt umah kampung..

4) ulam-ulaman- yg ni memang favourite kita..kalau lunch kt kedai ada je ulam,mesti wajib amek..rasanya semua tau kan khasiat ulam..cuma sekarang ni nak try minum rebusan daun pegaga..sebab dia boleh mengurangkan keputihan dan membersihkan v zone kita..x perlu nk beli pencuci wanita bagai, minum rebusan pegaga dah cukup ok..

5) amek supliment - yg ni extra utk kesihatan..utk supliment, kita just amek vco and colegent..dan minum pati delima..

so, rasanya 5 petua kt atas ni je la yg kita selalu amalkan selain dari makan makanan yg sihat, tidur cukup..jimat, murah, dan In Shaa Allah tak memudaratkan kesihatan..

=)

eh, hari ini 12/12/12 laaa...happy birthday to me!

12 comments:

  1. Happy Birthday Miss Fifi..wish all the best to u..

    ReplyDelete
  2. wee..hapi beday hafizah:)...btol3..gune yg ade sekeliling kite lagi menjimat kan:)

    ReplyDelete
  3. Happy birthday fi!tarikh cantik yg ditunggu selama 25 taun...hehe...:-)

    ReplyDelete
  4. good sharing Fifi. Nak buat lah nanti. tapi lagi best kalau ada org tolong buatkan. HIHI. :)

    FIFI, HAPPY BIRTHDAY!! May Allah bless you sayang. :)

    ReplyDelete
  5. tips yg bgus ni..mmg jimat... :)

    ReplyDelete
  6. ..heppy besday miss fifi..
    hihi

    ReplyDelete